فلوراید ماده ای است که اگر جذب سطح خارجی دندان شود، لایه ای ازکرسیتالهای فلورایددار تشکیل می دهد که در مقابل غذاها و اسیدهای تولید شده در دهان، مقاومت بالاتری دارد و کمتر حل می شود. این مقاومت بالاتر به معنای جلوگیری از آغاز پوسیدگی است.
بنابراین درکنار روشهای اصلی بهداشت دهان یعنی مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، توصیه می شود تا از محصولات فلوراید استفاده شود. فلوراید به صورت محصولات خمیر دندان ، وارنیش و دهانشویه عرضه می شود که بر اساس غلظت فلوراید، زمان استفاده و موارد استفاده برای آن تعریف شده است:

کودکان ۲-۶ سال: استفاده از مواد چسبنده لاک مانند به نام وارنیش که در مطب ها توسط پزشک هر ۴ ماه یک بار بر روی دندانها بکار می رود.

کودکان بالای ۵ سال: در کودکان بالای ۵-۶ سال در صورت توانایی نگهداشتن خمیر در دهان و قورت ندادن ، توصیه می شود که استفاده از خمیر دندان فلوراید دار به میزان یک دانه ماش یا برنج همراه با مسواک آغاز شود.

کودکان بالای ۶ سال: علاوه بر استفاده از خمیر دندان های فلورایدار ، می توان دهانشویه های فلوراید را برای استفاده یک شب در هفته تجویز کرد. به ویژه در کودکانی که پوسیدگی بالایی دارند و یا در حال درمان ارتودنسی هستند.

 

 

هیچ نظری وجود ندارد